سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عسل تیره رنگ بهتر است یا روشن؟

 

عسل تیره در عین حالی که طعم شدیدتر و غنی تری دارد، حاوی مواد مغذی مانند ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان های بیشتری هم میباشد. دانشمندان دانشگاه ایلینوی، گندم سیاه ایالت ایلینوی را با مریم گلی ایالت کالیفرنیا مقایسه کردند و متوجه شدند گندم سیاه بیست برابر بیشتر از مریم گلی آنتی اکسیدان دارد.

با این حال رنگ عسل با گذشت زمان و با در معرض حرارت قرار گرفتن نیز عوض می شود. عسلی که در دمای بالاتر نگهداری شود تیره تر میشود. عسلی که در انبار نگهداری میشود ممکن است پس از مدتی شکرک بزند و بعد میزان تیرگی آن به اندازه ی کریستال های شکرک بستگی خواهد داشت.

برترین رنگ عسل چیسترنگ عسل به منبع گلی که زنبورها از آن شهد جمع میکنند و مواد معدنی و یک سری مولفه های دیگر بستگی دارد.

کریستال های شکرک ریز تر رنگ روشن تری دارند و به همین خاطر است که عسل خامه ای (عسلی که تمام آن حالت شکرک دارد) بیشتر ظاهری مات و رنگ روشن مایل به زرد کمرنگ یا سفید دارد.

رنگ عسل را چگونه اندازه میگیرند؟

رنگ عسل در مقیاسی به نام مقیاس Pfund درجه بندی می شود. یک درجه بندی رنگ Pfund یک ابزار شیشه ای کهربایی است که درجه بندی رنگی است که از روشن به تیره میرود. رنگ عسل را با ریختن آن در یک ظرف و مقایسه آن با درجه بندی Pfund میسنجند.

جایی که همخوانی رنگ عسل با مقیاس اندازه گیری میشود یکی از سر های ابزار است. چنین اندازه گیری، برای عسل از 0 تا 140 میلی متر رنگ تعیین میکند.

روش دیگری برای تشخیص رنگ عسل، استفاده از دستگاه مقایسه ی بصری (مارک Lovibond) است. در این روش یک پرتو نور به عسل تابانده و رنگ آن با یک نمونه رنگی استاندارد مقایسه میشود.

آیا رنگ عسل روی کیفیت آن اثر میگذارد؟

با اینکه رنگ عسل جزو اصول سیستم USDA نیست، بسیاری از عرضه کنندگان و مصرف کنندگان عسل به آن علاقه مند اند. عسل رنگ روشن معمولا دارای طعمی ملایم است، درحالیکه عسل سیاه رنگ معمولا طعم قوی تری دارد.

جدای از طعم، رنگ عسل هم میتواند میزان آنتی اکسیدان های موجود در آن را تعیین کند. معمولا تراکم آنتی اکسیدان ها در عسل تیره بیشتر از عسل رنگ روشن است.